Wednesday, July 18, 2012

MOUSSAKA




Salam bersiaran semula setelah agak lama menyepi diri......masalah kesihatan dan dilanda kemalasan yang menebal.N3 kali ni sebenarnya dah agak lama saya buat cuma tak sempat nak masukkan kedalam blog ni.Sewaktu jalan2 ke blog mengunyah milek Yesmin Sanusi saya terpikat dengan Moussaka lantas minta kebenaran dengan tuan punya blog nak kongsi resepi ni di sini.Alhamdulilah saya dah pun dapat kebenaran dari nya....terima kasih daun keladi .


Kali pertama saya buat En Suami suka sangat katanya Moussaka ni memang sedap!......tak pernah saya tengok dia makan berulang kali.Dan sekarang dah jadi favourite kami sekeluarga......Inshallah bulan puasa ni pasti jadi salah satu menu untuk kami berbuka puasa nanti.




Isi daging yang siap dimasak


Kentang yang telah direbus dan dihiris bulat bulat.......tebal lah pulak!


Sos Putih

  
Cheddar cheese yang siap diparut


Terung dihiris bulat2 dan digoreng

MOUSSAKA

Bahan2nya:
Minyak untuk menumis
2 biji terung dipotong bulat
600 gm kentang dikupas

Untuk Isi Daging

1 biji bawang besar dihiris
3 biji bawang putih
600 daging kisar 
herbs, thyme marjoram atau guna italian herbs
400 gm tomato hiris dalam tin atau tomato segar dicincang
2 sudu tomato puree atau tomato sos
1 sudu oyster sos
gula,garam dan lada putih secukup rasa

Untuk Sos

600 ml susu segar 
60 m butter
50 gm tepung gandum
150 gm cheese cheddar atau yang sesuai untuk ditabur

Cara- caranya

1. Goreng terung dengan minyak sedikit sampai separuh masak.Kentang direbus sebiji-sebiji dan apabila masak angkat dan dihiris bulat-bulat.
2.Tumis bawang puti dan bawang besar dan masukkan daging dan kacau sebentar, masukkan tomato hiris, puri herbs dan sos tiram.Kacau lagi dan sekirannya agak kering tambah sedikit air, masak hingga daging agak lembut.Masukkan garam, gula dan lada putih ikut rasa.

Cara penyedian sos putih

Panaskan susu sebentar, dalam kuali lain cairkan butter dan masukkan tepung gandum kacau selama 2 minit dan masukkan susu sedikit-sedikit kacau hingga pekat saperti whipped cream. Tambah garam dan lada putih.

Panaskan oven pada suhu 180C, sapu butter pada permukaan loyang pembakar.Tuang isi daging, kemudian lapis dengan kentang, diikuti terung dan ulang hingga habis.Lapisan akhir tuang soso putih diatasnya.Kemudian taburkan dengan cheese yang telah diparut tadi.Bakar selama 40 minit dan untuk 5 minit terakhir naikkan suhu kepada 200C untuk menggaringkan cheese diatasnya.


Walaupun proses nya agak rumit tapi hasilnya memang terbaik!....sedap!



No comments:

Post a Comment