Wednesday, February 15, 2012

BERKEMAS DAN MEMASAK UNTUK DIRI SENDIRI


Hari ni kira hari saya merajinkan diri untuk berkemas rumah, apa tak nya alihkan perabut dan susun atur semula...kalau pandang macam tu aja (apa orang kata sepesen aja) kira bosanlah pulak.Lagi pun pembantu datang 2 minggu sekali untuk mencuci rumah lap apa yang patut, cuci bilek air dan sebagainya.Nak harap dia gosok baju......hancur baju dibuatnya, lagi pun saya tidak berkenan kalau dia yang gosok nampaknya kena gosok baliklah jawabnya. Maklumlah kami berdua bekas tentera, faham saja dah memang pembawa perangai askar...tak licin memang tak sah....rela gosok sendiri.


Kenapalah hari ni terlebih rajin bukan berkemas saja.....malahan siap masak lagi.Hari ni saya masak nasi ayam......Hainanese Chicken Rise, masak untuk diri sendiri.


Hari ini saya tinggal seorang saja dirumah, En Hubby ada lunch kat luar.....so fikir punya fikir yang senang nak dimasak dan mudah ada lah nasi ayam. En Hubby pun sememangnya tak berapa gemar makan nasi ayam jadi saya masak untuk diri sendiri jawabnya.


Beras yang saya gunakan ialah beras basmathi tu yang nasi saya nampak panjang......lagi pun lebihan dari masak nasi briyani tempuh hari, sayang kalau tak digunakan takut hapak lah pulak.Hai nak makan pun kena posing2 juga ke?......memanjakan untuk diri sendiri apa salahnya kan!


 Jom makan nasi ayam bersama sup dan sambal lada.....minuman jus passionfruit (markisa)


Bismillah........jemput makan semua!..........hai makan malam hari ni menu yang sama juga ke?.En Hubby ada makan malam di Marina Island Resort.

2 comments: