Thursday, April 19, 2012

HOKKAIDO CHIFFON CUPCAKE


Ini kali kedua saya buat cupcake ni....yang kali pertama tak sempat nak tangkap gambar....... bendanya dah habis dimakan. Hokkaido Chiffon cupcake ni saya ambil rasepinya dari rakan blogger yang pernah buat , memang sedap ,gebu dan tidak terlalu manis.Kepada yang sudi kongsi rasepi ni saya mohon halalkan ya dan yang belum pernah buat dan teringin membuatnya saya akan cuba menulis resepi dibawah nanti.


Tapi kali ni saya buat kastard nya sekali untuk di paipkan ditengah2 gunung berapi yang hampir merekah tu.Sebagai hiasan saya letakkan chocolate saja.....kalau nak letak buah2an pun ok juga, ikut kesukaan masing masing.


Kalau tak silap saya resepi ni saya ambil dari blog Yummy Bakes dan Nasi Lemak Lover......terima kasih banyak banyak. Dan tiga perempat daripada cupcake ni saya sedekahkan ke pejabat en suami...jangan membazirkan.


Ini yang belum di make up kan.

Hokkaido Chiffon Cupcake
A
4 biji kuning telor
70 gm gula kastor
1 tsp essence vanilla
80 ml susu segar
60 ml minyak jagung
135 gm tepung cake
4 gm baking powder
B
6 aputih telor
50 gm gula kastor

1. Panaskan oven 180 C
2. Atur acuan cupcake
3.Pukul kning telor dan gula hingga pucat warnanya dgn menggunakan senduk kayu saja.
4.Masukkan essence vanilla
5.Masukkan susu kacau lagi dan masukkan minyak jagung dan terus dikacau hingga sebati.
6. Masukkan tepung dan kacau sebati
7. Dalam manggkuk berasingan pukul putih telur dan gula hingga sederhana kental.
8.Ambil 1/3 bahagian putih telur kedalam adunan kuning telur tadi kacau rata.
9. Terus kacau selebihnya adunan putih telur kedalam adunan tadi.
10. Masukkan adunan kedalam acuan cupcake 3/4 penuh.
11.Bakar selama 20 - 25 minit hingga masak.

*Masukkan adunan Kastard kedalam piping bag dan pancit kastard kedalam cupcake dan hias ikut suka.

No comments:

Post a Comment